Proč a jak mít zdravou krční páteř.

Bolesti krční páteře zná každý. Už od dětství se objevují tyto bolesti a je to tím, že špatně „nosíme hlavu“. K problémům s krční páteři nedospějeme pouze úrazem, ale také nedostatkem pohybu, špatným sezením, nezdravou obuvi, chybějícími minerály a vitamíny, dlouhým sezením u počítače či televize, atd.  A nesmíme opomenout stres.

Krk je slabým místem hlavně těch, kteří během dne sedí a mají skloněnou hlavu, vsunutou do ramen. Nejčastěji to jsou profese: švadleny, projektanti, úředníci, soustružníci, účetní, řidiči, programátoři a také lidé, kteří čtou v leže i u oběda, televizní a počítačoví maniaci. Poslední dvě „profese“ se netýkají pouze dospělých, také dětí a dospívajících.

Většinou díky bolestem krční páteře bolí také hlava, a to je velmi nepříjemné.  Stav šíjového svalstva a obratlů ovlivňuje také tvář, činnost mimických svalů, prokrvení hlavy a mozku, vnitřní a střední ucho a sympatický nervový systém.

Krk je velmi zranitelné místo na těle. I malé poškozeni krční páteře je hrozbou.

V tak malé oblasti se ukrývá mnoho důležitých orgánů.

Svalové a vazivové tkáně, které jsou vzájemně propletené, tvoří dutinu, ve které se nachází hrtan, hltan, průdušnice, štítná žláza a příštítná tělíska a počátek jícnu. Krkem prochází velké tepny, mícha, nervová zakončení, která ovlivňují srdce, plíce a ruce, je zde také velká síť lymfatických uzlin a cév.

Uprostřed obratlů vzácná mícha a na vrcholky obratlů se upínají svaly a nervy. Díky těmto svalům můžeme otáčet hlavou do všech směrů – vlevo, vpravo, dopředu, dozadu, hodně i málo, tak jak potřebujeme, také můžeme rozžvýkat potravu a pohybovat rameny opět do různých směrů. Nervy nás upozorní, že něco neklape. Kdysi jsme pociťovali bolesti cca ve 40 letech, ale dnes už děti mají problémy.

Nesmíme opomenout, že v oblasti šíje, ke které my přiřazujeme také ramena a lopatky, se nacházejí meridiánové dráhy: srdce, plic, tenké střevo, žlučník, močový měchýř, tenké a tlusté střevo, trojitý ohřívač, žaludek, střední přední dráha. Opravdu mnoho orgánů ovlivňuje šíji a šíjové obratle ovlivňují hodně orgánů.

Jak to máte s krkem vy?
Udělejte si jednoduchý test.

  • Pomalu nakloňte hlavu dopředu, bradu k hrudníku.
  • Pak pomalu hlavu zakloňte dozadu.
  • Pak skloňte hlavu doprava, následně do leva, jako byste se chtěli uchem dotknout ramene.
  • Pak otočte hlavu o 90 % do obou stran.
  • Pomalu otočte hlavu na stranu a zkuste se podívat za sebe.

Šlo vám otočit hlavou lehce? Všech 5 pozic jste zvládli v pohodě? Pak máte krk v pořádku, pokud vám ale v něm nekřupe.
Měli jste problém s některou pozici? Pak je čas se zamyslet nad svým krkem a hlavou. Možná si nyní říkáte: „V pohodě, je to jen krk“. No, pamatujte, že jak „nahoře, tak dole“. To znamená, že pokud je i malý problém v krku, pak časem přijde i malý problém v bedrech, možná v kyčlích, kolenech, kotnících. Z malého upozornění vzniká velké upozornění, velký problém, který je pak už těžší řešit.

Krční osteochondroza je na druhém místě, co se týká onemocnění páteře (na 1. místě se uvádí bolesti v lumbosakrální oblasti – což je bederní a křížová oblast).  Neříkám, že ihned máte osteochondrozu, ale možná se k ní blížíte.

I malá pravidelná dlouhodobá námaha krčních svalů (sem tam něco zabolí, jednou za 14dní) je znakem nerovnoměrného zatížení obratlů a plotének. To narušuje krevní oběh (hlava se špatně prokrvuje, mozek není okysličen) a to vede k dehydrataci. Dehydratace vede k zúžení meziobratlových plotének, které jsou jakými si „tlumiči“ mezi samotnými obratli. Ploténky vysychají, zužují se, obratle jsou blíže u sebe, vytváří se malé srůsty, kořeny nervů se jemně dotýkají a zužují. Zužují, dotýkají, zužují, dotýkají a jednoho dne… BUM, PRÁSK, KŘUP… velká bolest je na světě.
Nejen, že dojde k zúžení plotének a nervů, ale krkem také vedou krční tepny, které zásobují mozek (hypotalamus, mozeček aj.) To není vše. Díky těmto deformacím se shromažďuje v oblasti mezi 6 – 7 obratlem tuk, což narušuje trapézový sval v jeho pohyblivosti. Tomu nahromaděnému tuku říkáme „vdovský hrb“.

No a pak při tom všem nosíme hlavu jemně a opatrně, jen žádný prudký pohyb, žádná změna počasí, žádný sebemenší stres nebo se nám hlava rozskočí či přijde celkem velká deprese a změny chování.

Co s tím?

Je jen jedno řešení – každodenně uvolňovat napjaté krční svaly a trapézy neboli pletenec ramenní.

  • Jednoduché cvičení – viz níže
  • Pravidelné masáže
  • Denně se zbavovat stresu – poradím, když se zeptáte

Proč? Co mi to přinese?

Jednoduché cvičení během dne, pravidelné masáže a zbavení se stresu vám v každodenním životě přinese:

  • Uvolnění páteře
  • Bdělé smysly (lepší zrak aj.)
  • Lepší dýchání
  • Lepší koncentraci
  • Produktivnější myšlení
  • Zlepšení nálady
  • Pozitivní myšlení
  • Úsměv na rtu

 7 Krčních obratlů a jejich funkce

Víte, jak vysoko by měl být zdravý krk v dospělosti?  Zkuste si tipnout:

  • 4 – 6 cm vysoký
  • 6 – 8 cm vysoký
  • 8 – 9 cm vysoký

Kdo jste odpověděli za 3, pak máte pravdu. Dospělý člověk by měl mít výšku krku po celém obvodu cca 8-9 cm.
Změřte si svůj krk a možná budete překvapeni jeho deformací. Sáhněte si na 7 krční obratel, je vystouplý a bolí? Pokud ano, pak jistě máte dalších 6 obratlů jakoby propadlých dovnitř krku, svalstvo ztuhlé, bolestivé na dotek či necitlivé, kůže vytváří různé záhyby, rýhy, vrásky a možné „podbradky“. Celý krk se zkracuje a někdy působí jako že zapadl, jako by nebyl.

7 krčních obratlů, jejich funkce a zdraví

Pojďme se podívat s čím souvisí krční obratle a co mohou způsobovat, když nejsou na svém místě a když jsou svaly ve stavu spazmů. Možná si uvědomíte, proč je potřeba věnovat svému krku péči a začít ho protahovat a vytahovat nahoru.

⇒ Obratel C1 říká se mu atlas. Je prvním krčním obratlem, hned u týlní kosti. Nosič, který když nepracuje, jak má přináší nespavost, nervozitu, vysoký krevní tlak, chronická únava, zvonění v uších, závratě, bolesti hlavy, špatné zásobování hlavy kyslíkem a krví, špatné polykání.
Z pohledu psychosomatiky: pokud obratel nepracuje tak jak má pak jedinec ztrácí „přehled“, „spojení se vyšší silou“, „vše řeší pouze hlavou“. Atlas přináleží 7 čakře (korunní).

⇒ Obratel C2 říká se mu čepovec. Obratel, který se spojen se zrakem, sluchem, dutinami, jazykem, spánkovou a čelní kostí. Když není uvolněn a na svém místě, pak přicházejí problémy se zrakem, sluchem, dutinami, omdlévání, alergie.
Z pohledu psychosomatiky: pokud obratel nepracuje, jak má, pak jedinec nevidí dál než na špičky bot, „nechce vidět dál“, „nechce vidět za zraky“, „moc namáhá své zrakové centrum“. Čepovec přináleží 6 čakře (3 oko).

 Obratel C3 je spojen s trojklanným nervem, se zuby, obličejovým skeletem, ušními boltci, tvářemi. Akné, ekzémy, neuralgie, pískání v uších, Tinitus (ušní zvuky), krvácení dásní.
Z pohledu psychosomatiky: pokud obratel nepracuje, jak má, pak jedinec „nechce naslouchat“, „ztrácí pocit jistoty“, „chybí mu pevný bod“, ů je váhavý“, „má pocity viny“.

⇒ Obratel C4 ovlivňuje ústa, rty, jazyk a Eustachovou trubici. Různé zakřivení tváře, zhoršený sluch až ztráta, senná rýma, polypy, katary, popraskané rty, křečovitě stažené ústní svaly.
Z pohledu psychosomatiky: stejné jako u C3

⇒ Obratel C5 ovlivňuje hlasivky, krční žlázy, hrtan. Časté angíny, bolesti v krku, záněty hrtanu, chrapot.
Z pohledu psychosomatiky: pokud obratel nepracuje, jak má, pak jedinec má problémy „s vyjadřováním“, „stále cítí knedlík v krku“, „bojí se mluvit“, „neumí se prosadit“.

⇒ Obratel C6 – ovlivňuje mandle, je spojen se svaly ramen a krku. Bolestí ramen, paží, ztuhlý krk, záněty mandlí, suchý kašel, zvětšená štítná žláza, struma, dávivý kašel,
Z pohledu psychosomatiky: stejné jako u C5.

⇒ Obratel C7 ovlivňuje lokty a štítnou žlázu. Pokud je zablokován, pak mohou přijít problémy se štítnou žlázou, časté nachlazení, zácpa, pocity stálé zimy, únava, přibývání na váze, deprese, strach, srdeční a cévní poruchy, bolesti kloubů, nemoci šlach a vaziva ramen, zvýšený cholesterol a třeba i neplodnost.
Z pohledu psychosomatiky: pokud obratel nepracuje, jak má, pak jedinec „tiše trpí“, „cítí se ovládán“, „nechá se ponižovat“, „nebrání se“.

 Tak to je síla, že, pár obratlů a co všechno mohou mít na svědomí, když nepracují, jak mají. Snad stojí za to věnovat jim nějaký ten čas a uvolnit vše. Držet hlavu pěkně vzpřímeně a nedovolit krku, aby se deformoval, ubíral na kráse a způsoboval bolest.

Denně praktikovat cviky na krční páteř?

Ano, a ještě jednou ano. Svou krční páteř bychom měli mít rádi a starat se o ni denně.

 Cviky na krční páteř.

Pár typů, jak si protáhnout krček během dne. Není to rychlé cvičení, ale pomalé vědomé protahování a uvolňování krční páteře pomocí dechu. Trvá necelých 5 minut. Když si uvolníte ze svého nabitého denního programu 3 x 5 minut pro svůj zdravý krk, uděláte mnoho pro své zdraví. Nejen, že uvolníte krk, ale také jiné další svaly a páteř. Vše je se vším propojeno.

Cvičte postupně, nic nedělejte násilím. Pokud vám nejde okamžitě cvik, jak má být, netrapte se tím, každým dnem se svaly více uvolní. Můžete cvičit v sedě nebo ve stoje, jen krčák je v leže.

Pokud máte nějaké omezení pohybu krku, výrůstky, velké blokády obratlů, pak se o cvičení poraďte s lékařem.

Cvičení si můžete rozdělit na dvě části a ty v průběhu dne obměňovat.  Jednou si zacvičíte body 1 – 6, po druhé 7 – 10. Máte více času, pak cvičte vše najednou.

Cvičení

  1. Ráno po probuzení a večer si udělejte čas na KRČÁK.

Další cvičení během dne (v práci, na procházce, na WC, kdykoli).

  1. Jemně s výdechem předkloňte hlavu, tam kam vám dovolí, brada směřuje k hrudi. Nezvedejte ramena. Chvíli držte a volně dýchejte. Pak hluboký nádech, zadržení dechu a výdech. U výdechu se hlava více uvolní a brada klesne k hrudi. Zůstaňte chvíli v pozici, dýchejte, pak hluboký nádech, zadržení, výdech a přijde uvolnění. Netlačte na krk, hlava sama spadne níže. Krční svaly se uvolní právě díky správnému dýchání. Hlavu narovnejte.
  2. Pomalu hlavu zakloňte, jak to půjde. Opakujte předchozí. Pozor na velký silový záklon. Zaklánějte jen, jak je to příjemné. Cvičení záklonu hlavy je vhodné pro lidí, kteří trpí vysokým tlakem. Měli by u toho sedět a cvičit velmi pomalu. Je vhodné mít u sebe jinou osobu. Zpočátku i krátce, třeba jen jeden záklon, prodýchat a vrátit hlavu zpět. Tak po třetím cvičení se pokusit hlavu více zaklonit. Pokud jim to bude dělat velké potíže, pak přestat. Cvik není náhražkou za léky na krevní tlak.  Po cvičení hlavu narovnat.
  3. Nyní hlavu otočit do strany, cca 20 %, sklonit bradu ke klíční kosti a vše opakovat jako v předchozím cvičení.
  4. Hlavu otočit více, brada směřuje k rameni, pokud to půjde. Ramena jsou stále volně svěšená, záda rovná. Bradu svěsit k rameni, chvíli držet v pozici, volně dýchat, pak hluboký nádech, zadržet dech, s výdechem uvolnit hlavu. Hlavu vrátit do vzpřímené polohy.
  5. Body 4 a 5 udělat na druhé straně.
  6. Otáčejte velmi pomalu hlavou do stran. Záda i hlava jsou rovně, ramena svěšená. Můžete slyšet praskání v obratlech, usazené toxiny. Po čase praskání zmizí. Jestliže máte po nějakém úrazu, pak se o tomto cvičení poraďte s lékařem.
  7. Hlavu skloňte, brada směřuje k hrudi. Pomalu a jemně otáčejte hlavou do stran, jako byste chtěli masírovat klíční kosti. Zprvu jen malý rozsah a postupně zvětšujte.
  1. Pokud zvládnete, udělejte to samé i v záklonu hlavy. Uvolněte ramena, krk a obličejové svaly.
  2. Pak s nádechem hlavu táhněte, co nejvíce nahoru, vytahujte krk z ramen. Hlava i záda jsou rovně, ramena táhneme dolů. Jako byste s temeny hlavy měli šňůrku, která vás táhne nahoru. Se zadrženým dechem hlavu a krk vytahujte a zároveň otáčejte hlavou do stran, s malým rozsahem. S výdechem uvolněte.  Opakujte 4 -5x.

Radši několikrát denně protáhnout krk (záda) než brát brufen, žít v bolesti (hlavy, ramen, mezi lopatkami, beder aj.) a čekat na plné omezení pohybu.  Protažení brání jen lenost. 3 x denně 5-7 minut a můžete se zbavit problémů nejen v krční páteři (vše se vším souvisí) a tím předejít dalším problémům.

Sportem ke zdraví?

Ano, tak by to mělo být. Jenže, když se podíváme na různá cvičení, která nutí cvičence k rychlým rotačním pohybům celé páteře (i těla), pak je něco špatně. Sami cvičitelé povzbuzují k rychlejším a rychlejším pohybům. Základy fyziologie jim asi nic neříká, i když ji znají, pak je smutné, že jdou proti ní. Zvláště u nepřipravených jedinců, kteří nikdy necvičili, nebo je to mnoho let co se naposledy snažili cvičit.

„Jak může ublížit člověk člověku“? Věta, která má hluboký význam a platí i zde. Když vás cvičitelé povzbuzují rychle, rychle, pak na ně nedejte. Cvičte si pomalu a sledujte své pocity a tělo, více prospějete svému zdraví.  Až bude celé vaše tělo plně uvolněné, pak můžete některé cviky zrychlit, ale nikdy ne bez uvolnění a protažení – ublížíte si.  Ke zdraví zdravým pohybem.

Krásný den s uvolněním.